De toekomst van print volgens Probo

De toekomst van print volgens Probo

Tijdens Visualize Expo deelde Douwe Pieter van der Galiën, commercieel directeur van Probo, zijn visie op de toekomst van print. In zijn inspiratiesessie nam hij bezoekers mee langs trends, technologische ontwikkelingen en concrete innovaties die de printwereld de komende jaren vormgeven.

Douwe Pieter van der Galien Probo Visualize Expo

Vier grote trends in print

Probo onderscheidt vier belangrijke macrotrends die van invloed zijn op de sector:


  • Duurzaamheid: nog te vaak wordt duurzaamheid beperkt tot zonnepanelen op het dak. Voor Probo gaat het verder; pas produceren als er vraag is, inzetten op recycling en circulaire materialen, en volledig draaien op groene energie.
  • Evolutie van print: van plat en decoratief naar functioneel, slim en interactief. Nieuwe toepassingen, zoals embossing of neon- en metallicprints, maken meer mogelijk dan ooit.
  • Creator economy: het wordt steeds eenvoudiger om zelf bestanden te ontwerpen en aan te leveren. Print sluit daarmee naadloos aan bij een generatie die gewend is om zelf content te creëren.
  • Veranderend zoek- en koopgedrag: jongere generaties zoeken en bestellen steeds vaker via AI en social platforms in plaats van via traditionele zoekmachines.

Daarnaast is hyperpersonalisatie een belangrijke drijfveer. Print op maat wordt steeds meer de norm.

Groei van de markt

De printmarkt is groter en veelzijdiger dan veel mensen beseffen. Wereldwijd is deze goed voor zo’n 160 miljard euro en ook in Nederland gaat het om een markt van ruim 5,5 miljard. Het gaat allang niet meer alleen om papier: van gameconsoles tot scheerapparaten en van interieurproducten tot beursstands, print is overal. Digitale print groeit sterk, terwijl offset juist terrein verliest.

Innovaties en investeringen

Probo investeert continu in nieuwe technologie. Zo is het bedrijf de eerste in Nederland die met een neonprinter kan produceren. Daarmee ontstaan nieuwe creatieve mogelijkheden, zoals opvallende wayfinding-toepassingen of prints met reliëf en metallic inkten.

 

Daarnaast zet Probo sterk in op software en logistiek. Via de “digitale snelweg” wordt het orderproces zoveel mogelijk geautomatiseerd, zodat klanten sneller en efficiënter kunnen werken. Met een eigen logistiek netwerk (48 bussen, vier trucks en acht bakwagens) kan Probo bovendien leveringen volledig white label en schadevrij verzorgen.

Voorbeelden van circulaire oplossingen

Een belangrijk onderdeel van de sessie waren concrete voorbeelden van duurzaamheid in de praktijk. Zo werkt Probo samen met Tomorrowland om spandoeken na afloop van het festival te recyclen tot nieuw plaatmateriaal. Dat bespaarde ruim 12.000 kilo CO₂.

 

Ook introduceerde Probo samen met partners een biologisch afbreekbare vlag ‘Flag Ciclo®’, die voor 93% wordt afgebroken in de bodem en zo microplasticvervuiling tegengaat. Nieuwe materialen zoals veloursdoeken, PET-vilt en biobased folies tonen aan dat duurzaamheid en innovatie hand in hand kunnen gaan.

Het Probo-model

Centraal in de presentatie stond het unieke model van Probo: het bedrijf levert uitsluitend aan resellers. Creatie, montage, sales en marketing blijven bij de klant; Probo fungeert als productiehuis op de achtergrond. “Je kunt het zelf printen, maar het hoeft niet,” aldus Van der Galiën. Zo blijft de keten efficiënt en krijgen creatieve ondernemers de ruimte om zich te onderscheiden.

Samen bouwen aan de toekomst

Volgens Van der Galiën ligt de kracht in samenwerking en ecosystemen. Probo ziet zichzelf niet alleen als producent, maar ook als partner die resellers verbindt met andere makers, standbouwers en ontwerpers.

De komende jaren zullen nieuwe productielocaties, zoals de geplande vestiging in Duitsland, verdere groei en innovatie mogelijk maken. Van hyperpersonalisatie tot circulaire productie en van slimme software tot neonprints: de toekomst van print is veelzijdig en vol kansen.

Benieuwd naar de volledige inspiratiesessie van Probo tijdens Visualize Expo? Bekijk het hier:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEest recente artikelen

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Visualize Expo?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bezoeken?

Wil je meer informatie over het bezoeken van Visualize Expo op 23, 24 & 25 maart 2027?

Klik hier voor meer informatie.

Onderdeel worden van de contenthub?

Website formaat - Roos Ouwerkerk

ROOS OUWERKERK

Pijlers

PRINTING
TECHNOLOGIES

SIGNING
POSSIBILITIES

PROMOTIONAL
SOLUTIONS