Tijdens Visualize Expo gaf René de Heij, sinds 1 januari directeur van print.com, een inspirerende presentatie over de huidige én toekomstige rol van print. Met een brede achtergrond in boeken, tijdschriften, drukwerk en grootformaatproductie schetste hij een helder beeld van de ontwikkeling die de printindustrie doormaakt én moet doormaken om relevant te blijven.






Passie als drijvende kracht
Na eerdere functies bij onder meer Drukwerkdeal en Probo, stapte René tijdelijk uit de printwereld om aan de slag te gaan bij Takeaware, een leverancier van duurzame disposables. Ondanks het commerciële succes voelde het niet goed: “Ik had geen energie van mijn werk en dat was ik niet gewend; ik was uiteindelijk gewend om overal waar ik kwam gewoon te inspireren, ideeën uit te wisselen, kansen te zien.” Het gemis van die energie bracht hem terug naar de printindustrie, waar zijn hart ligt.
Print is veel meer dan papier
De Heij begon zijn verhaal met een krachtige stelling: “Print is een containerbegrip van ongelooflijk veel vaardigheden.” Volgens hem wordt het vakgebied vaak te simplistisch benaderd, terwijl het in werkelijkheid draait om creativiteit, technologie, logistiek en marketing; verweven tot één complex geheel.
Bij print.com ligt de focus volledig op professionals, van bureaus en merken tot resellers en mkb-klanten. Daarbij draait het niet alleen om wat er gedrukt wordt, maar vooral waarom en hoe. “Het printproduct moet business opleveren voor de klant.” Een flyer, een kortingsbon of een beurswand is pas geslaagd als het tastbare waarde oplevert.
Relevantie boven volume
De centrale boodschap van De Heij is duidelijk: de printindustrie moet zich heroriënteren. “Als je kijkt naar onze industrie, dan zullen we een stap moeten maken van volume naar relevantie.” Te vaak wordt nog gedacht in aantallen en lage kostprijzen, maar een product zonder doel is verspild geld en materiaal. De Heij schetst een toekomst waarin print meer gepersonaliseerd, effectiever en impactvoller is.
Kijken buiten de eigen bubbel
Tijdens zijn tijd bij andere bedrijven zag hij hoe belangrijk het is om met een frisse blik naar de markt te kijken. Veel organisaties blijven volgens hem binnen hun eigen denkraam. “Wij willen nieuwe dingen doen, we willen het volgende bestemmingen verkennen en dat heeft niet alleen met landen te maken, dat heeft er ook mee te maken dat je dingen anders wil doen, want als je kopieert loop je nooit voorop.” Innovatie vraagt lef en visie, iets waar print.com zich in onderscheidt.
Duurzaamheid en technologie: geen loze kreten
Ook duurzaamheid kwam uitgebreid aan bod. Niet als modewoord, maar als noodzaak: “De volgende fase ligt in biodegradable producten, een enorme kans voor onze industrie.” Print.com werkt aan manieren om klanten inzicht te geven in de milieu-impact van hun keuzes en zet in op nieuwe, biologisch afbreekbare materialen.
Op technologisch vlak ligt de focus op eenvoud, betrouwbaarheid en snelheid. AI speelt daarbij een steeds grotere rol: “AI kan helpen om minder tijd te besteden of meer toegevoegde waarde voor je klanten te realiseren.” In plaats van AI te gebruiken als doel op zich, wil print.com slimme toepassingen ontwikkelen waarmee klanten effectiever kunnen werken, bijvoorbeeld via automatisch gegenereerde productvoorstellen of slimme herbestellingen.
De klant centraal, ook ná de bestelling
De klantrelatie stopt niet bij een order. Data helpt print.com om in te schatten wanneer iemand normaal bestelt en wanneer er iets verandert in dat patroon. “Wat veel belangrijker is, is dat we uiteindelijk weten uit onze data dat een klant gemiddeld om de zoveel dagen besteld en als hij dan een maand weg is geweest terwijl hij normaal gesproken elke week er is. Dan mag je hem minimaal vragen hoe dat zijn vakantie is geweest.”
Een klein gebaar, maar het toont betrokkenheid én commerciële scherpte. Want: “Hoeveel van ons gaan proactief om met de bestaande klant? Hoeveel van ons werken uiteindelijk op een vraag die binnenkomt of creëren de vraag?”
Een gedeelde missie: waarde creëren
De overname van Simean, de uitbreiding van productiecapaciteit in Oss en de ontwikkeling van de “frequent flyer club” zijn allemaal stappen in dezelfde richting: het bouwen van een ecosysteem waarin printprofessionals maximaal worden ondersteund. “Het is denk ik heel belangrijk om je af te vragen wat je toegevoegde waarde is met wat je maakt; we willen uiteindelijk naar waardevolle producten toe.”
Met die visie en drive wil print.com niet alleen groeien, maar een verandering in gang zetten. In een industrie waar standaardisatie en prijsdruk lang dominant waren, zet het bedrijf vol in op personalisatie, relevantie en partnerschap. “Onze wereld verandert zo verschrikkelijk snel dat we uiteindelijk niet bezig kunnen zijn met de oplossingen voor de afgelopen 3 of 4 jaar.”
Benieuwd naar de volledige inspiratiesessie van René? Bekijk het hier:




