Probo’s visie op duurzaamheid: van bewustzijn naar toepasbare oplossingen

Probo’s visie op duurzaamheid: van bewustzijn naar toepasbare oplossingen

Op Visualize Expo presenteerde Probo zich opnieuw met het unieke ‘Printing Wonderland’. Hier nam het productiehuis voor print bezoekers mee op een inspirerende reis door vier macrotrends die de toekomst van de printindustrie vormgeven. Centraal daarin: duurzaamheid. Jordy Silva de Jong, marketing & business development manager bij Probo, deelt hoe duurzaamheid voor het bedrijf niet alleen een ambitie is, maar ook een praktische missie die ze samen met de hele keten willen realiseren.

Probo: het onzichtbare productiehuis achter de schermen

“Probo is het productiehuis van print,” vertelt Silva de Jong. “Wij zijn eigenlijk de printpartner achter je schermen. Dus je ziet ons niet, maar we zijn er wel.” Met 280 materialen waaruit meer dan 300.000 producten kunnen worden gemaakt, ondersteunt Probo printprofessionals bij het creëren van waarde in hun eigen markt. Denk aan ondersteuning in design, montage, projectplanning, marketing en sales. Probo ziet het als haar missie om toekomstbestendig ondernemerschap te faciliteren.

Duurzaamheid begint met inzicht en samenwerking

Voor Probo is duurzaamheid geen trend, maar een verantwoordelijkheid. “Het is belangrijk dat we beseffen hoe groot de impact is van print op de wereld,” benadrukt Silva de Jong. “We kunnen de voetafdruk niet alleen verlagen. Dat moeten we met het hele ecosysteem doen.”
Op Printing Wonderland presenteerde Probo concrete oplossingen en partnerships die bijdragen aan duurzame productie. Voorbeelden zijn:

  • Sign Again®, een door Probo zelf ontwikkeld circulair printmateriaal.
  • Flag CiCLO®, ontwikkeld in samenwerking met Georg Otto Friedrich, een vlaggenmateriaal met een lagere milieu-impact.
  • De milieustraat van Igepa, waar materialen zoals Banner 510, Dibond / ACP, Plexiglas en Sign Again kunnen worden ingezameld voor recycling.

“Laten we kijken hoe we met z’n allen de voetprint kunnen verlagen terwijl we de communicatiekracht kunnen vergroten,” aldus Silva de Jong.

Green House: van inspiratie tot actie

Een van de meest in het oog springende onderdelen van Printing Wonderland was de Green House: een ruimte volledig gewijd aan het thema positieve impact. “Met Printing Wonderland vinden wij het heel belangrijk dat het geen Probo-stand is, maar iets voor de markt. We doen het samen,” vertelt Silva de Jong.


In de Green House werd onder andere de Blijdorp-case gepresenteerd. Diergaarde Blijdorp transformeerde van een klassieke dierentuin naar een impactorganisatie. “Een inspirerend verhaal waarin ze niet alleen meer mensen willen raken, maar ook daadwerkelijk impactgebieden aanpakken. Zo’n verhaal laat zien hoe je als ondernemer ook die transitie kunt maken,” zegt hij.


Daarnaast toonde Probo hoe je duurzame keuzes kunt maken in de aankleding van stedelijke ruimtes, bijvoorbeeld met gerecycled plexiglas, Forex®re of de circulaire mogelijkheden van Sign Again®.

Duurzaam beursdeelname: voorbeeld doet volgen

Zelf gaf Probo ook het goede voorbeeld. De complete beursstand was opgebouwd uit gerecycled materiaal en volledig demontabel. “Voor deze beursstand vonden we het belangrijk dat het op een verantwoorde manier werd gedaan. Dus het is helemaal opgebouwd met gerecycled materiaal dat ook weer recyclebaar is,” aldus Silva de Jong.


De gebruikte materialen werden ter plekke gesorteerd in de bakken van de Igepa-milieustraat, zodat ze na afloop kunnen worden teruggebracht in de kringloop. Daarmee toont Probo dat ook evenementen met een minimale milieu-impact kunnen worden georganiseerd.

De toekomst van print is circulair én winstgevend

Probo ziet duurzaamheid niet als beperking, maar als kans. Met eenvoudige toepassingen en strategische keuzes wil het bedrijf printprofessionals in staat stellen om niet alleen impact te maken, maar ook nieuwe marktkansen te benutten.


“Hoe kun je eigenlijk morgen al beginnen om andere dingen te doen,” vat Silva de Jong samen. “Enerzijds meer impact maken maar ook misschien andere marktkansen aanboren en goede marges te maken als ondernemer. En toekomstbestendig te kunnen zijn.”

Bekijk hier het volledige interview met Jordy:

MEest recente artikelen

Thema's

PRINTING
TECHNOLOGIES

SIGNING
POSSIBILITIES

PROMOTIONAL
SOLUTIONS

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Visualize Expo?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.