De Week van de Grafimedia officieel geopend bij Wilco in Amersfoort

De Week van de Grafimedia officieel geopend bij Wilco in Amersfoort

Week van de grafimedia

Op 29 september werd de officiële aftrap van de Week van de Grafimedia 2025 gehouden bij Wilco in Amersfoort. Tijdens deze week openen grafische bedrijven in heel Nederland hun deuren voor bezoekers die nieuwsgierig zijn naar de wereld achter drukwerk en media. Scholieren, zij-instromers en andere geïnteresseerden krijgen zo een unieke kans om kennis te maken met de veelzijdigheid van de grafimediabranche.

Jongeren kennis laten maken met het vak

Volgens Richard Leloux, directeur van A&O Grafimedia, is dat ook precies de bedoeling: “Wij organiseren sinds vorig jaar De Week van de Grafimedia om met name jongeren weer te interesseren en kennis te laten maken met het toch mooie grafische vak. En dat doe je het beste door jongeren gewoon de bedrijven in te halen, zoals je dat hier ziet. Ik denk dat dat de beste entree is.”

 

Hij benadrukt het doel van deze week: “Er zijn heel veel dagen van iets, maar wij doen gewoon een hele week voor de grafimedia. Het doel is dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met het mooie vak, het unieke ervan, en zich realiseren dat waar je ook loopt, wat je ook in je handen hebt, het vaak een grafisch product is. Dat bewustzijn proberen we heel erg te stimuleren.”

Grafimedia staat midden in de samenleving

Ook Dick Naafs, voorzitter van het KVGO, ziet de waarde van dit initiatief: “Ik vind De Week van de Grafimedia heel belangrijk, omdat onbekend onbemind maakt. Als we de grafische industrie niet onder de aandacht blijven brengen, denken mensen al snel dat drukwerk niet meer van deze tijd is. Maar als je ziet wat er allemaal naast drukwerk gemaakt, geproduceerd en ontworpen wordt, dan komt het besef dat het een groot onderdeel is van ons leven.”

 

Hij voegt eraan toe: “Wat de grafimedia boeiend maakt, is dat je met alle sectoren te maken krijgt: van de automobielindustrie tot de zorg en uitgeverijen. Tegelijkertijd mogen we een prachtig technisch product maken, in de vorm van kranten, boeken en tijdschriften.”

Meer dan druk- en bindwerk alleen

Bij gastbedrijf Wilco werd tijdens de opening een rondleiding gegeven. William Schuring, COO van Wilco, benadrukte het brede technische karakter van de branche: “Wat ik heel graag mee wil geven tijdens De Week van de Grafimedia binnen ons bedrijf, is niet alleen hoe mooi onze industrie is en hoe belangrijk het grafische vak is, maar ook wat er allemaal bij komt kijken aan techniek. Het gaat niet alleen om het drukproces of het bindproces, maar om alle techniek die erbij komt kijken. Zonder het grafische vak is er geen communicatie.”

De kracht van binnenkijken

Voor Hans Saedt, accountmanager bij GOC, is juist dat ‘naar binnen kijken’ de kracht van deze week: “Aan de buitenkant van grafische bedrijven kun je vaak niet zien wat voor fantastische producten er aan de binnenkant gemaakt worden. Of het nou een drukkerij is voor boeken, etiketten of dozen, ieder grafisch bedrijf maakt prachtig mooie producten, maar laat het bijna nooit zien.”

 

Hij moedigt jongeren aan om echt rond te kijken: “Kijk of het jou aanspreekt, want ik vind het belangrijk dat je een functie kiest die je met plezier kunt uitoefenen. Onze branche heeft fantastische functies waarin je kunt groeien en je creativiteit kwijt kunt.”

Inspiratie voor studenten

Dat de Week van de Grafimedia ook daadwerkelijk jongeren weet te inspireren, blijkt uit de ervaring van Rohan Regterschot, student Graphic Design aan het ROC Midden Nederland. Hij bezocht Wilco tijdens de opening: “Het was een hele gave ervaring. Het was leuk om te zien dat wat je produceert aan designs ook tastbaar wordt gedrukt, dat geeft extra waarde. Ik dreef zelf een beetje weg van grafisch design omdat je zoveel digitaal bezig bent, maar nu ik het zo tastbaar heb gezien op papier en hoe dat allemaal in zijn werking gaat, ben ik wel weer geïnteresseerder geraakt. Je maakt toch iets echts.”

 

Zijn advies aan anderen: “Ga tijdens deze week zeker bij een grafisch bedrijf op bezoek. Je krijgt een realistisch beeld van hoe het echt gaat. Je ziet de bedrijven wel van buiten, maar je hebt geen idee hoe dingen tot stand komen. Het is gaaf om te zien dat al die producten echt door mensen gemaakt worden.”

De hele week open dagen

De Week van de Grafimedia loopt nog de hele week door. Overal in het land zetten grafische bedrijven hun deuren open voor bezoekers. Het overzicht van deelnemende bedrijven en hun programma is te vinden op indruk.nu.

MEest recente artikelen

Thema's

PRINTING
TECHNOLOGIES

SIGNING
POSSIBILITIES

PROMOTIONAL
SOLUTIONS

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Visualize Expo?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.