Op 15 & 16 mei vond de eerste editie van het Plakwerk-festival plaats in Tilburg. Een tweedaags evenement waar studenten, docenten en bedrijven uit de signsector elkaar ontmoetten rond thema’s als creativiteit, innovatie en vakmanschap. Met onder meer een 24-uurs hackathon, workshops, een stagemarkt en een netwerkborrel bood Plakwerk een podium voor samenwerking en inspiratie.

24 uur lang creatief aan de slag
Hoogtepunt van het festival was de 24-uurs hackathon, waarin vijf gemengde studententeams werkten aan actuele signvraagstukken, aangedragen door het bedrijfsleven. De casussen varieerden van duurzame productverpakkingen tot creatieve merkactivatie. Team Signmasters won met hun ontwerp voor een branded insectenhotel, een opdracht van DsignMarking.
Verbinden, inspireren en leren
Tijdens Plakwerk was er volop ruimte voor ontmoeting en ontwikkeling. Op de stagemarkt gingen 28 bedrijven in gesprek met studenten over stageplekken, samenwerking en het vak. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel en inspirerende presentaties over duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap, verzorgd door sprekers van onder andere Kleefkracht, Fespa Nederland en Mcart. Op vrijdag volgden de studenten diverse workshops en demonstraties van partijen als Canon, Spandex, Sibon, Zünd en De Rooi Pannen.
Op naar een landelijke editie
De initiatiefnemers Jochem de Chene (De Rooi Pannen), Jasper Venema (Deltion College) en Kim Rauwerdink (Nimeto) kijken terug op een geslaagde eerste editie. De volgende editie staat al gepland op 16 en 17 april 2026 bij Nimeto in Utrecht met de ambitie om er een landelijk evenement van te maken met alle veertien signopleidingen.