Duurzaamheid grootste uitdaging én kans voor de print- en signindustrie

Duurzaamheid grootste uitdaging én kans voor de print- en signindustrie

visualize expo entree

De print- en signindustrie staat aan de vooravond van grote veranderingen. Duurzaamheid, digitalisering en automatisering zijn daarbij de belangrijkste thema’s voor de komende vijf jaar. Dat blijkt uit recent marktonderzoek van Markteffect, uitgevoerd in opdracht van Easyfairs (organisator Visualize Expo), FESPA Nederland, Igepa, PRINTmatters en Probo.

Duurzaamheid als drijvende kracht

Voor maar liefst 33% van de 376 ondervraagde professionals vormt duurzaamheid de grootste uitdaging binnen de sector. Tegelijkertijd wordt het ook gezien als een van de belangrijkste kansen om de toekomst van de printindustrie vorm te geven. Daarmee staat het thema niet alleen bovenaan de lijst met uitdagingen, maar ook bij de mogelijkheden voor groei en innovatie.

 

Naast duurzaamheid worden ook digitalisering en automatisering (27%) en prijsdruk (20%) vaak genoemd als knelpunten. Aan de kant van de kansen zien bedrijven vooral potentieel in personalisatie en maatwerk (20%), gevolgd door duurzaamheid (18%) en de opkomst van kunstmatige intelligentie (16%).

AI en automatisering nog nauwelijks benut

Opvallend is de rol die kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering de komende jaren zullen spelen. 82% van de respondenten verwacht dat deze technologieën een grote impact hebben op de sector. Toch heeft momenteel slechts een derde van de bedrijven hier al concrete stappen in gezet. Onderzoeker Majda Ćorović van Markteffect spreekt van een “duidelijke kloof tussen bewustzijn van verandering en daadwerkelijke integratie in de bedrijfsvoering.”

Investeringen: machines bovenaan, duurzaamheid volgt

Wat betreft investeringsplannen focust de sector zich vooral op de aanschaf van nieuwe machines en apparatuur (42%). Investeringen in automatisering en digitalisering (19%) en duurzame materialen en bedrijfsmiddelen (14%) blijven vooralsnog achter.

Urgentie voor de sector

Het onderzoek, uitgevoerd tijdens de Visualize Expo en via een online enquête, benadrukt dat bedrijven in de print- en signindustrie zich niet alleen bewust moeten zijn van de technologische en duurzame transities, maar deze ook daadwerkelijk in de praktijk moeten brengen.

 

Martijn Brandse, Head of Event Visualize Expo, zegt hierover: “Dit onderzoek bevestigt dat de toekomst van print en sign draait om slimme keuzes in duurzaamheid en technologie. Met Visualize Expo bieden we professionals een plek waar kennis, inspiratie en oplossingen samenkomen om die toekomst vorm te geven.”

Verder lezen

In de oktober-edities van de vakbladen PRINTmatters en Sign Benelux wordt dieper ingegaan op de onderzoeksresultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEest recente artikelen

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Visualize Expo?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bezoeken?

Wil je meer informatie over het bezoeken van Visualize Expo op 23, 24 & 25 maart 2027?

Klik hier voor meer informatie.

Onderdeel worden van de contenthub?

Website formaat - Roos Ouwerkerk

ROOS OUWERKERK

Pijlers

PRINTING
TECHNOLOGIES

SIGNING
POSSIBILITIES

PROMOTIONAL
SOLUTIONS